Onze peutergroepen,
voor echte ontdekkingsreizigers
  • Regio Veldhoven e.o.
  • Vanaf 6.30 uur open
  • Een goed gevoel
  • Gericht op ontwikkeling
  • Je kind kan altijd mee-eten
image

Een veilige plek om te ontdekken

De ruimtes van onze peutergroepen zijn afgestemd op leeftijd van de kinderen zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen.

De leidsters op onze peutergroepen werken volgens de visie van Emmi Pikler. Uit haar onderzoek blijkt dat er twee voorwaarden zijn voor een goede ontwikkeling van een kind. Deze voorwaarden zijn een vrije bewegingsontwikkeling en een betrouwbare band met een volwassene.

  • De Lozzies
  • Grote Wijzers
  • Wekkers

De Lozzies

Wij zijn de Lozzies en wat wij het allerbelangrijkst vinden, is om jullie kind als individu te zien, heel goed te leren kennen en een hele warme en vertrouwde band op te bouwen, zodat het zich altijd welkom en thuis voelt.

Wij zijn vooral gericht op het stimuleren van samenspel. Dit gebeurt tijdens zingen, kletsen, voorlezen, het uitvoeren van thematische activiteiten en ál die andere dingen die kinderen kinderen oppikken gedurende de dag. We zorgen dat de kinderen elkaar echt leren zien, de gelijkenissen en verschillen opmerken en elkaar daarin respecteren zodat er onderling échte vriendschappen ontstaan.

De kinderen leren veel zelfstandig te doen en op te lossen of, als iets even niet lukt, een vriendje om hulp te vragen of juist te helpen. Zodat ze samen trots kunnen zijn, blij zijn met elkaar en weer fijn samen verder kunnen spelen.
Dit alles gaat gepaard met héél veel humor.

Nieuwe vriendjes zijn altijd welkom!

image

Grote Wijzers

Iedereen mag zichzelf zijn en in eigen tempo ontwikkelen. Wij geven het kind en de leidster hier de mogelijkheid toe door het bieden van veiligheid, eerlijkheid, openheid, geduld, creativiteit én een portie gekkigheid.

image

Wekkers

Een dag bij de Wekkers is gegarandeerd:
een dag vol avonturen, heel veel (ontdek) plezier, leermomenten en gewoon gezellig samen spelen én tetteren met al onze Wekkervrienden/vriendinnen én gekke juffen.

Wij vinden het heel belangrijk dat alle Wekkers zich welkom voelen en gewoon lekker zichzelf kunnen zijn.
Elk kindje is uniek en daarom fantastisch!
Aan ons de taak om ‘onze Wekkers’ een gave dag te bezorgen waarin we ook de zelfredzaamheid stimuleren, we uitdagingen aangaan en leren voor ons zelf op te komen.

Ook het oudercontact vinden wij erg belangrijk.
Zonder jullie vertrouwen in ons, hadden wij deze mooie baan niet. We zijn dankbaar voor dit vertrouwen, tenslotte laten jullie je aller kostbaarste bezit bij ons spelen.
Samen met de ouders zorgen we er voor dat we op 1 lijn liggen en kijken we steeds naar de ontwikkelingen en de behoeftes van hun kind.
We vinden het gaaf  om te zien dat ouders met een gerust hart gaan werken en hun kindje met een fijn gevoel op avontuur laten gaan.

image
image

Fenne wil niet meer dat opa en oma oppassen. Ze gaat veel liever bij de kindjes spelen.

- Mariken Spijkerman

Een middag bij de peuters

  • Positieve benadering
  • Vertrouwen
  • Het dagritme
  • Lopend Buffet
  • Activiteiten

Positieve benadering

Onze leidsters noemen kinderen bij hun naam en vertellen ze wat ze gaan doen. Zo kan er op jonge leeftijd een dialoog ontstaan met een kind. We benaderen de kinderen positief, waardoor ze zich veilig voelen. Er is aandacht voor elk kind en zijn autonomie. Onze medewerkers voeren regelmatig kleine gesprekjes met de kinderen over onderwerpen die aansluiten bij hun beleving.

image

Vertrouwen

Om zich veilig te voelen is het voor je kind belangrijk om te weten bij wie hij terecht kan. Op onze peutergroepen hebben wij drie verschillende rollen voor de leidsters: de zorgleidster, spelleidster en voorbereidende leidster. De rollen kunnen wisselen per dagdeel.

Zorg

De verzorgende leidster is de hoofdleidster. Zij is verantwoordelijk voor alle verschoon- en eetmomenten. De verzorgende leidster heeft de rust om bewust en intensief contact te maken met je kind tijdens het voeden of verschonen. De aanrakingen en de manier waarop de leidsters met de kinderen verbaal communiceren dragen bij aan het gevoel van geborgenheid voor je kind.

Spel

De spelleidster zorgt voor het klaarzetten van materialen en zorgt dat er veel variatie en uitdaging is. Ze observeert de kinderen als ze spelen en leert ze omgaan met conflicten. Ook legt ze de kinderen dingen uit. Bijvoorbeeld hoe ze met plak kunnen werken of hoe ze een puzzel maken. Als de kinderen slapen zorgt zij voor weer een nieuwe uitdagende speelomgeving voor na het dutje.

Voorbereiding

De voorbereidende leidster is de derde leidster op de groep. Zij zorgt voor de ontvangst en heet de kinderen welkom op de groep.

image

Het dagritme

De peuters komen binnen met de ouders/verzorger, dan staat al veel speelgoed op hen te wachten.

Om 10:00u. is het tijd voor fruit met water of thee. De kinderen genieten samen, in kleine groepjes aan tafel, van de ochtendsnack.
De kinderen zitten gezellig met zijn alle aan tafeltjes om samen te genieten van hun fruit moment

Na het fruit is het speeltijd. We proberen dagelijks buiten een frisse neus te halen en om lekker energie los te laten. In de groep worden hoekjes gecreëerd met een variatie aan activiteiten: knutselen, puzzelen, Duplo etc.

Om 11:30u. gaan de kinderen aan tafel voor de lunch. Middels een lopend buffet kunnen zij zelf hun boterham, cracker en groente kiezen. (Meer informatie hierover vind je onder de header ‘lopend buffet’.) Na de lunch gaan sommigen even slapen en anderen zetten hun spel voort.

Om 15:00u. gaan we weer even aan tafel voor een koek of groente. We sluiten af met sap of water.

Het laatste deel van de dag bestaat uit spelen in weer andere hoekjes en aanbod. Totdat de kinderen worden opgehaald of bij ons hun avondeten nuttigen.

image

Lopend Buffet

Onze peuters eten de lunch via een lopend buffet. Wat houdt dit in ?

Alle kinderen zitten met hun vriendjes en vriendinnetjes  aan een tafel. Jouw kindje mag zelf naar de buffettafel lopen, pakt daar een bord en een boterham naar keuze. (kaas of vlees) en gaat dan weer zitten om lekker te eten.

Tussendoor komt de leidster langs met kannetjes drinken; water, thee of melk en mag jouw kindje zelf zijn/haar drinken inschenken.

Wanneer het eten op is mag hij nog een keer lopen en iets uitkiezen. Deze keer zijn er niet alleen boterhammen met zoet beleg maar ook crackers en groente om mee te nemen.

Dit herhaalt jouw peuter totdat hij genoeg heeft gehad. Dat is nog eens smakelijk eten, hé? En zélf gekozen!

image

Activiteiten

Bij Klokje Rond werken we met maandelijkse thema’s. Daarnaast dragen we zorg voor uitdagende activiteiten die de ontwikkeling stimuleren.

Alle activiteiten zijn conform de visie van Emmi Pikler. De kinderen maken spelenderwijs kennis met vormen, kleuren en tellen. Meteen al een voorbereiding op school. Met deze thematische activiteiten werken we aan de verschillende ontwikkelingsgebieden. Dit doen we onder meer met beeldende activiteiten, muziek en boeken. De thema’s van de dagopvang en BSO lopen nagenoeg gelijk.

Kinderen leren zelf keuzes te maken omdat er veel aanbod is. Dit vinden wij een belangrijk aspect in de ontwikkeling van jonge kinderen. Alles in hun eigen tempo en op hun eigen manier. Talenten ontwikkelen en autonomie stimuleren. Wie wil dat nou niet?

image
image

Wanneer ik vraag of we bij de kindjes gaan spelen zegt hij met een grote glimlach ” Mandy toe ?”

- Lenny van Holten

Wellicht vind je dit ook interessant...

image

Onze Kinderopvang

Bekijk pagina
image

Wie zorgen er voor jouw kind

Bekijk pagina