• Regio Veldhoven e.o.
  • Vanaf 6.30 uur open
  • Een goed gevoel
  • Gericht op ontwikkeling
  • Je kind kan altijd mee-eten

Kijkje in de keuken – Observatielijst

10 april 2023
image
Een kijkje in de keuken

Het Mentorschap

Toen het Mentorschap werd aangestipt is het observeren en de observatielijst terloops genoemd. Dit is de moeite waard om nader uit te leggen en toe te lichten.

  • Twee maal per jaar wordt zo’n observatielijst ingevuld door de mentor. Die lijst omvat alle gebieden van de ontwikkeling van een kind.

 

  • Hoe is de thuissituatie? – Vader en/of moeder, broertje/zusjes, de voertaal thuis, van Nederlandse afkomst of anders etc.

 

  • Medische bijzonderheden. – Allergieën, vaak ziek, medicatie etc.

 

  • Verbale ontwikkeling. – We zien bv. steeds vaker dat kinderen meertalig worden opgevoed: dit kán van invloed zijn op het gaan praten. Het ene kind praat al snel en switcht makkelijk, een ander begint later te praten omdat het in de hersenen wat langer de tijd nodig heeft de verschillen te kennen. Het is aan de PM-er dit naar waarde in te schatten. Als een kind vaak wordt geplaagd door oorontsteking dan zal het vaak ook verstopte oren hebben. Slechter horen betekent minder snel napraten. Een lichamelijke oorzaak die een belemmering in de hand werkt. Gelukkig komt het ook gewoon goed, hoor!

 

image
  • Motorische ontwikkeling. – Dit is gesplitst in de fijne en grove motoriek. De fijne motoriek betreft grijpen, iets vasthouden, blokken bouwen, De grove motoriek betreft het draaien, kruipen, staan, lopen en rennen. Een eventuele achterstand is snel gezien. Zowel de PM-er als de ouder voelt vaak aan hun water waar het ‘m in zit: soms durft een kind het nog niet zo goed. Dan is overleg met de ouder(s) heel fijn zodat op de kinderopvang én thuis stimulans wordt aangeboden. Dit varkentje wordt gewoon even gewassen!

 

  • Sociaal-Emotionele Ontwikkeling. – reageren op iets of iemand, contact maken, interesse in anderen, opdrachtjes uitvoeren, meehelpen met opruimen, snel huilen of juist niet.
    Het is van belang dat een kind zich lekker voelt in eigen vel. Dat het de veiligheid voelt met anderen te spelen of gezellig in de nabijheid van anderen te spelen. Een kind dat snel huilt en alleen in een hoekje blijft zitten voelt zich dus overduidelijk niet oké. Het is aan de PM-ers dit te keren. Uit te zoeken in welke richting het gezocht moet worden. En faciliteren uiteraard.

 

  • Zelfredzaamheid. – zelf eten/drinken, helpen met aankleden, grenzen opzoeken, conflicten hanteren.

 

  • Taalontwikkeling en Communicatie. – naar iemand lachen, mensen herkennen, vriendschappen smeden, (na)praten, (mee)zingen, weten wat de eigen naam is, kleuren kennen, van twee-woord zinnen tot volzinnen kunnen spreken.

 

  • Speel- en werkgedrag. – nieuwsgierigheid, uit zichzelf op onderzoek gaan, speelt alleen, speelt met anderen, uit te dagen om mee te doen met iets, tekenen/plakken/verven, puzzelen (vormen onderscheiden). Dit ligt overduidelijk in het verlengde van de Sociaal-Emotionele Ontwikkeling. Een blij ondernemend kind absorbeert nieuwe dingen. De voorliefde voor herhaling zal zich uiten in een periode veel spelen met poppen of liever alleen maar willen kleien. Ervaren, voelen en leren.

 

image

De observatielijst laat dus precies zien in welke (stijgende) lijn het kind zich ontwikkelt. Wat leert een mensenkind eigenlijk toch verschrikkelijk veel in 4 jaar! Ongelofelijk!

Wat ook ongelofelijk is… dat is het omvangrijke takenpakket van een PM-er.
Daar sta je niet bij stil omdat het líjkt dat er voornamelijk gespeeld wordt met de kinderen. Een ware professie.
Petje af!

Meer over ons

image

Meer over de kwaliteit van onze opvang

Bekijk pagina
image

Boek een rondleiding

Bekijk pagina