Na het fruit wassen de kinderen zelf hun handen en wordt er direct leuk en stimulerend spelmateriaal klaar gelegd, ontwikkelingsgericht naar gelang de kinderen die er op deze dag zijn. Daarnaast leggen we themagericht materiaal neer, zodat de kinderen met de fantasie binnen het thema verder kunnen. Ook ligt er dan bijna dagelijks een knutselactiviteit binnen het thema, voor verschillende leeftijden, klaar. Deze heeft een collega, die het vroegst die dag is begonnen, vaak alvast voorbereid. Kinderen zijn altijd vrij om te kiezen of ze wel of niet willen aansluiten.
We kijken, observeren, verschonen, kletsen en maken duizend grapjes… overal en altijd tijdens iedere activiteit. Of dit nu aan tafel is, tijdens vrij spel binnen of buiten of tijdens een gerichte activiteit.
In het vrij spel van de kinderen hebben wij eigenlijk best een groot aandeel: kinderen begeleiden in het zelf oplossen, groot worden, met woorden uitdrukking geven aan gevoel, leren delen, fantasie stimuleren. Maar ook begeleiden in het werkelijk leren zien van hun vriendjes, mee laten spelen, ruimte geven, ruimte innemen. Waarbij we ook continu wisselen van spelmateriaal, inzichtelijk geworden door onze constante observatie.
Na dit vrije spel is het tijd voor de lunch. We smeren onze boterhammen zelf. Ook bij dit zijn de kinderen aanwezig. Dan weten zij wat er geserveerd gaat worden. Onze observatie van hen hoeft dan ook niet onderbroken te worden. Vergeet het kletsen en de duizend grapjes niet, hé?
We zijn alert op alle specifieke diëten, allergieën en/of de wensen van ouders (in overleg).
Wanneer we samen eten leren we de kinderen dat tafelmomenten vooral gezelligheid betekent. We leren ze ook netjes te eten, goed te bijten en leggen ze uit waarom dit belangrijk is. En dit alles gaat natuurlijk weer gepaard met duizend grapjes. Ook is er, tijdens alle eetmomenten op de dag, tijd voor ons om de kinderen nóg meer aandacht te geven.
Nadat ze klaar zijn met eten en drinken vinden de kinderen het fijn om te laten zien wat ze allemaal al zelf kunnen. Ze voelen zich groot als ze hun eigen bord en glas netjes opruimen en zelf hun eigen gezicht met een washandje poetsen, want dat hebben ze allemaal al van ons geleerd. En wat kunnen ze dat al goed!! Daarna helpen ze ons (want helpen doen ze altijd graag) door het eigen stoeltje aan de kant te zetten, zodat wij alles weer netjes, kruimel- en plakvrij kunnen maken en weer fris nieuwe activiteiten voor ze neer kunnen zetten.