• Regio Veldhoven e.o.
  • Vanaf 6.30 uur open
  • Een goed gevoel
  • Gericht op ontwikkeling
  • Je kind kan altijd mee-eten

Kijkje in de keuken – Peutergroep

9 januari 2023
image

Wat gebeurt er toch allemaal binnen de opvang? Is het dan zoveel anders dan de peuterspeelzaal, de ballenbak bij een Zweeds Warenhuis of gezellig bij opa & oma?
Dat kan een Pedagogisch Medewerker het beste zelf vertellen! Ik heb een peuterleidster bereidt gevonden een doorsnee ochtend uit te schrijven.

Een ochtend op de peutergroep

Wanneer ik ‘s morgens binnenkom zeg ik ieder kind afzonderlijk goedemorgen. Ieder op zijn of haar eigen manier. Luister naar alle verhalen van de kinderen van dat moment. Even allemaal op ons eigen tempo acclimatiseren en samenkomen.
We snijden het fruit aan tafel zodat de kinderen zien wat er komen gaat én onderhouden we veel contact. Bovendien behouden we het overzicht over de groep.
Ondertussen verwelkom ik nog meer kinderen die net binnenkomen. Eerst het kind en dan de ouder. Vraag even na of alle in orde is en of ze een fijn weekend en goede nacht hebben gehad. Vaak weet je al een beetje wat ze hebben gedaan, want dat heb ik de vorige dag of voor het weekend al gehoord van het kind en daar haak je dan natuurlijk op aan. Bijzonderheden hiervan beschrijven we in het online schrift.

Gezamenlijk gaan we naar het toilet als een soort teamuitje. Waarbij we onderwijl kleine ‘spelletjes’ doen. Hinkelen, achteruit lopen, springend door de gang, kruipend als een muisje. Dit is leuk om te doen maar vooral ook goed om de motoriek te observeren.
Bij het toilet motiveren we de zelfstandigheid: “zit jouw broek goed naar beneden?” “zit je goed op het toilet?” “hoor ik een plasje?” De kleding weer op zijn plek en handen wassen. Enthousiasme stimuleert in dit hele proces en de vele grapjes onderling eveneens… Een kindje dat nog niet op het toilet wil gaan zitten hoeft dit echt nog niet te doen. Maar spelenderwijs al wel alle stapjes meegekregen…het komt vanzelf een keer.
Bij de grote kinderen die al goed op het toilet oefenen vragen we ouders om een onderbroek aan te geven in plaats van een romper. De romper belemmert hen in de zelfstandigheid op dat moment.

Terug op de groep en duizend grapjes verder, krijgt ieder kind een eigen ‘taakje’ om op te ruimen. In groepjes leren ze elkaar te helpen en blijft het opruimen voor hen overzichtelijk. 1 duidelijke taak waarna ze een plekje aan tafel kiezen. Aan tafel stimuleren we de kinderen om contact te maken met de kinderen die bij hen aan tafel zitten door liedjes te zingen of gezellig samen te laten kletsen. Soms vragen we ze bijvoorbeeld om aan het kind naast hen te vragen of ze ook wel een in de dierentuin zijn geweest…en zo komen de gesprekjes op gang en leren ze elkaar te zien.

image
image

Het fruit staat klaar op de buffettafel met bordjes ernaast. Één voor één mogen ze een bord komen pakken en het door hen gekozen fruit op het bordje mee terug naar hun plek nemen om het daar lekker op te eten. Zo leren ‘onze kinderen’ eigen keuzes maken. En ze leren hierbij op de beurt te wachten terwijl ze zich gezien voelen, doordat wij zien wie klaar is voor een volgend stukje. “ik zie dat je klaar bent, kom nog maar een stukje halen”, of “ik heb je gezien, je mag al bijna komen”. Tijdens het fruit en het drinken nadien is er altijd ruimte voor nog eens duizend grapjes.

Ondertussen is er ook ruimte voor een oudergesprek wanneer dit gepland staat. Of een intake om nieuwe kinderen en hun ouders te leren kennen en te verwelkomen in onze groep. Ofwel een gesprek over de ontwikkeling van een kind. Dit kan zeer uiteenlopend zijn: van een eindgesprek vlak voordat een kind naar school gaat (de ontwikkelingen, uitgewerkt op papier, nog eens uitgebreid samen bespreken) tot gesprekken over de thuissituatie waarbij bijvoorbeeld om hulp gevraagd wordt.
Van gesprekken over specifieke ontwikkelingspuntjes (om op één lijn met de ouders te komen tbv het kind) tot gesprekken over ‘zorgwekkende’ ontwikkelingen bij een kind om samen op zoek te gaan naar de juiste handvatten en/of instanties buiten ons dagverblijf.
Van gesprekken met de betreffende instantie, tot begeleidingsgesprekken met onze stagiaires (al dan niet met een docent).
Ook komen de functioneringsgesprekken en coachingsgesprekken van onszelf voorbij zodat wij onze werkzaamheden alert en op peil houden .
Alle gesprekken noteren we in een verslag en wordt zowel individueel per kind opgeslagen, als in ons online overdrachtsschrift (dit laatste in een korte, duidelijke overdracht naar betrokken collega’s).

image

Na het fruit wassen de kinderen zelf hun handen en wordt er direct leuk en stimulerend spelmateriaal klaar gelegd, ontwikkelingsgericht naar gelang de kinderen die er op deze dag zijn. Daarnaast leggen we themagericht materiaal neer, zodat de kinderen met de fantasie binnen het thema verder kunnen. Ook ligt er dan bijna dagelijks een knutselactiviteit binnen het thema, voor verschillende leeftijden, klaar. Deze heeft een collega, die het vroegst die dag is begonnen, vaak alvast voorbereid. Kinderen zijn altijd vrij om te kiezen of ze wel of niet willen aansluiten.

We kijken, observeren, verschonen, kletsen en maken duizend grapjes… overal en altijd tijdens iedere activiteit. Of dit nu aan tafel is, tijdens vrij spel binnen of buiten of tijdens een gerichte activiteit.

In het vrij spel van de kinderen hebben wij eigenlijk best een groot aandeel: kinderen begeleiden in het zelf oplossen, groot worden, met woorden uitdrukking geven aan gevoel, leren delen, fantasie stimuleren. Maar ook begeleiden in het werkelijk leren zien van hun vriendjes, mee laten spelen, ruimte geven, ruimte innemen. Waarbij we ook continu wisselen van spelmateriaal, inzichtelijk geworden door onze constante observatie.

Na dit vrije spel is het tijd voor de lunch. We smeren onze boterhammen zelf. Ook bij dit zijn de kinderen aanwezig. Dan weten zij wat er geserveerd gaat worden. Onze observatie van hen hoeft dan ook niet onderbroken te worden. Vergeet het kletsen en de duizend grapjes niet, hé?
We zijn alert op alle specifieke diëten, allergieën en/of de wensen van ouders (in overleg).
Wanneer we samen eten leren we de kinderen dat tafelmomenten vooral gezelligheid betekent. We leren ze ook netjes te eten, goed te bijten en leggen ze uit waarom dit belangrijk is. En dit alles gaat natuurlijk weer gepaard met duizend grapjes. Ook is er, tijdens alle eetmomenten op de dag, tijd voor ons om de kinderen nóg meer aandacht te geven.

Nadat ze klaar zijn met eten en drinken vinden de kinderen het fijn om te laten zien wat ze allemaal al zelf kunnen. Ze voelen zich groot als ze hun eigen bord en glas netjes opruimen en zelf hun eigen gezicht met een washandje poetsen, want dat hebben ze allemaal al van ons geleerd. En wat kunnen ze dat al goed!! Daarna helpen ze ons (want helpen doen ze altijd graag) door het eigen stoeltje aan de kant te zetten, zodat wij alles weer netjes, kruimel- en plakvrij kunnen maken en weer fris nieuwe activiteiten voor ze neer kunnen zetten.

Veel kinderen gaan na de lunch lekker een dutje doen. Daarbij helpen we ze om stap voor stap zelf te leren hoe zij zelf de kleren uit kunnen doen en de pyjama aan. We verschonen de kinderen nogmaals en kletsen even een op een over wat wij hebben gezien waar het kind die ochtend mee bezig is geweest. Waar hij/zij mee heeft gespeeld, wat hij/zij heeft gemaakt, met wie gespeeld, wat er allemaal goed ging, etc. Of over dat ene wondje die in de Efteling 3 maanden geleden was ontstaan toen een keer….we weten het allemaal!
En dan lekker slapen…. alhoewel, het is natuurlijk wel heel erg gezellig om in bed nog samen 10 minuutjes te kletsen wanneer ze denken dat de juf ze niet ziet of hoort.. Maar uiteindelijk valt dan toch iedereen in slaap…..uuhh.. meestal.

De kinderen die geen middagdutje meer nodig hebben (meestal ook al een paar maandjes ouder dan de rest) hebben dan de tijd om ongestoord met ‘grote-kinderen-speelgoed’ spelen en ontwikkelen zich almaar door.

En dan schrijft de juf alle bijzonderheden van de ochtend in het online overdrachtsschrift: overdracht voor de directe collega’s, nieuwe handelsplannen, verloop van oude handelsplannen, nieuwe aanpak voor specifieke kinderen om uit te proberen (denk hierbij aan bijvoorbeeld een toiletgang die niet soepel verloopt, een bedritueel dat misschien beter kan werken, een kind dat toe is aan een volgende stap in de zelfstandigheid, een kind dat moeite heeft met bepaalde contacten waarbij we samen op zoek gaan naar oorzaak en oplossing, etc.) Ieder kind is uniek en volgt een eigen weg waar wij bij aansluiten om de juiste begeleiding te geven… en dat doen we natuurlijk samen.

Terwijl de meeste kinderen slapen en de ‘grote’ kinderen hun ‘grote-kinderen-spel’ spelen, hebben de juffen een half uur pauze (om de beurt): even opladen voor de middag die van start gaat.

Groetjes van Sylvia

image
image

Wow! En dat is dan alleen nog maar een ochtendje.
De kinderen worden dus eigenlijk de gehele dag gemonitord, gestimuleerd en voorzien van de nodige (gezonde) ‘natjes & droogjes’. De peuters kennen hun eigen dagindeling en zijn zelfs echt ‘thuis’ op hun groep. Een ware geruststelling voor werkende ouders!

 

Renee op papier

image

Meer over ons

image

Boek een rondleiding

Bekijk pagina
image

Naar de peutergroepen

Bekijk pagina