• Regio Veldhoven e.o.
  • Vanaf 7.00 uur open
  • Een goed gevoel
  • Gericht op ontwikkeling
  • Je kind kan altijd mee-eten

Kijkje in de keuken – Babygroep

13 februari 2023
image

Na de peutergroep is nu de babygroep aan de beurt om nader te bekijken. Zonodig nog bewerkelijker voor de Pedagogisch Medewerkers omdat alle baby’s hun eigen dagritme hebben. Wederom iemand bereidt gevonden een tipje van de sluier op te lichten.

Een dagje op een babygroep

05.15 uur: de wekker gaat en ik spring mijn bed uit.
Vandaag begint mijn werkdag al om 6.25 uur. Samen met een collega open ik het pand. Vlaggen buiten, lampen aan, ramen open, het koffieautomaat spoelen, alvast een machine was aanzetten en de was die uit de droger komt opvouwen.

Ik haal de serveerkar op de groep en check even de koelkast wat ik nodig heb. In de hal ruikt het lekker naar vers brood. De bakker is net geweest. Een brood, bananen, appels, peren en mandarijntjes. Uit de centrale koelkast neem ik melk, het broodbeleg en wat snoepgroenten.

Terug op mijn groep leg ik de spullen in de keuken. Op de slaapkamer haal ik de bedden af van de kinderen die vandaag niet komen en dek ze voor de kinderen die er vandaag wel zullen zijn.
Het bord met alle schema’s van de kinderen heeft mijn collega gisteravond nog geschreven. Dat is fijn, want nu kan ik aan de slag met het maken van het fruit, de fruithapjes en het brood voor de lunch.
Ah, de bel gaat. Het eerste kind wordt gebracht. Een vrolijk lachend gezichtje kijkt me aan als ik de deur open doe. Even een overdracht met papa om te weten hoe het gaat en hoe laat de laatste voeding is geweest. We zeggen papa gedag en gaan samen naar binnen. Het kind speelt al snel en kan ik nog even verder in de keuken. Ik hoor gezellig gebrabbel. We ‘kletsen’ samen terwijl ik het brood smeer.

Om 07.25 uur komt mijn collega binnen. Intussen zijn er nog drie kindjes gebracht. Mijn collega begroet iedereen en maakt de deur open als de bel weer gaat. Na een half uurtje komen ook de andere twee collega’s. We werken vandaag met z’n vieren op de groep. Als alle kinderen gebracht zijn bespreken we even kort alle kinderen met elkaar en verdelen we de taken.

Als ik klaar ben met alle voorbereidingen in de keuken zet ik alvast een kannetje water, glaasjes, slabbetjes en washandjes klaar in de grondbox. Inmiddels is het 9.00 uur, fruittijd voor de kleinsten. Mijn collega begint met het geven van de fruithapjes aan de baby’s en zacht fruit aan de kinderen die al oefenen met stukjes. De baby’s op schoot, waardoor we onze aandacht goed kunnen richten op het oefenen met het openen van de mond, het eten van een lepeltje en het slikken. Maar ook gewoon even een fijn momentje één op één. De volgende stap, als ze ook zelfstandig kunnen zitten, is oefenen met stukjes zacht fruit. We stimuleren het zelf pakken en eten. Ook oefenen we met het drinken van water uit een open glaasje. Hiervoor is in het begin natuurlijk nog wel wat hulp nodig. De wat oudere kinderen die zelfstandig kunnen eten en drinken gaan om 9.30 uur met vieren aan tafel. Mijn andere collega nodigt ze uit om aan tafel te komen zitten. Om de beurt zelf een stukje fruit van het bord pakken en daarna wat thee of water. Er wordt goed gegeten. Tot het laatste stukje gaat het hele bord leeg.

Ik neem de eerste verschoonronde voor mijn rekening. Ik neem de kindjes die klaar zijn met hun fruithapje over van mijn collega uit de grondbox. Gezellig kletsen tijdens het verschonen, het aandoen van de slaapzak maar ook vertel ik je steeds wat ik ga doen. “We gaan een schone luier aandoen. Kijk ik ga je billen even schoonmaken met dit doekje. Oh ja, dat voelt een beetje koud, hè. Je mag lekker naar bed. We doen je slaapzak aan. Hier is je knuffel, die mag ook mee naar bed. Slaap lekker, als je straks wakker bent komen we je weer halen”.

image

Nu alle kleintjes, die toe zijn aan een slaapje, in bed liggen en het stil is op de kamer kan ik de grotere kinderen gaan verschonen.
Nadat iedereen fruit heeft gehad en een schone luier aanheeft, checken we het bord of alles genoteerd staat. Even kijken hoe laat de eerste weer toe is aan een volgende fles.
Inmiddels heeft mijn collega wat ander speelgoed klaargelegd en zijn de kinderen allemaal fijn aan het spelen. Om 10.00 uur gaat de bel. Daar zijn de ouders met een ‘nieuwe’ kind voor een intakegesprek. Mijn collega ontvangt hen in de hal. Ze laat hen even de groep zien om vervolgens samen met hen het intakeformulier door te nemen.

Het is tijd om even lekker naar buiten te gaan. Ik verschoon het laatste kind en ondertussen is mijn collega al bezig met het aandoen van de schoenen en jassen. We gaan met z’n tweeën mee naar buiten. Mijn andere collega stort zich in de tussentijd op de afwas en ordent het speelgoed op de groep.

image

. Rond 10.30 uur is mijn collega weer terug op de groep na de intake. Ze kan meteen even alle administratie bijwerken, zodat alles klaar is als het kindje over twee weken komt. Er moet een bakje geregeld worden en een naamkaartje gemaakt worden. De telefoonnummers van de ouders in de groepstelefoon en de verjaardagen worden genoteerd in de agenda. Het kaartje met de voedings- en slaaptijden wordt geschreven, met daarbij natuurlijk de eventuele bijzonderheden waar we rekening mee moeten houden. In het online schrift wordt een notie gemaakt over het intakegesprek, zodat alle collega’s ook op de hoogte zijn en we ons ‘nieuwe aanwinst’ goed kunnen ontvangen.

Tegen 11.30 uur komen de kinderen weer binnen. Het was heerlijk weer en ze hebben zich lekker vermaakt buiten met de fietsen, ballen en in de zandbak. Alle jassen aan de kapstok en de schoenen weer in de bak. Ze kunnen meteen aan tafel. Ik heb de serveerkar met boterhammen, melk, water en thee al klaarstaan. Tijdens het eten kletsen we samen over wat ze buiten allemaal hebben gedaan. Sommige kindjes geven al antwoord. Andere kijken en luisteren terwijl ze van hun boterham zitten te smullen. Terwijl ik met de grotere kinderen aan tafel eet, is mijn collega al begonnen we het geven van brood aan de kleinere kinderen in de grondbox. Een enkeling kan al aan het bankje zitten, anderen nog lekker op schoot. In de tussentijd waren er ook alweer twee kindjes wakker geworden. Één krijgt alvast de fles van mijn collega.

Na de lunch, als alle kinderen lekker gegeten en gedronken hebben wordt alles opgeruimd. De kruimels alvast opgeveegd en de afwas gedaan. De grotere kinderen kunnen nog even spelen voordat ze naar bed gaan. Nadat ook de kleintjes allemaal voorzien zijn van een boterham en/ of een fles, kunnen ze uitbuiken in de grondbox. De andere kinderen gaan nu slapen. Nou ja, slapen. Het merendeel meestal wel, maar sommige vieren nog wel eens even een feestje.
Ook voor ons is het nu tijd voor een momentje voor onszelf. De eerste klokt zich op pauze, terwijl de anderen verder zorgen voor de afwas, het swifferen en dweilen van de groep en het voorbereiden van een knutselwerkje.

De kindjes in de grondbox zijn verzadigd en liggen tevreden in de grondbox te spelen. Terwijl de één een poging waagt om op zijn buik te rollen, ligt de andere zijn handjes te ontdekken.
Nadat we allemaal pauze hebben gehad, horen we de eerste geluiden alweer door de babyfoon. We halen degene die wakker is vlug uit bed, zodat de anderen nog even verder kunnen slapen.
Met de kinderen die wakker zijn kunnen we alvast knutselen. Zelf lekker met je handen in de verf. Sommige vinden het geweldig, anderen kijken bedenkelijk naar de verf op hun handen. Ondertussen maken we een leuke foto van dit tafereel en sturen dit via de groepsapp naar de ouders. Meteen al krijgen we een smiley met hartjes als antwoord daarop terug.

Als alle kinderen weer uit bed zijn is het ook weer wisseling van de wacht met de kleintjes. Sommige hebben net nog hun buikje gevuld met lekkere warme melk of een maïsvinger en wrijven al met hun knuistjes in hun ogen. De grotere kinderen mogen aan tafel voor een koekjes, cracker of rijstewafel met wat sap, water of thee. Dat gaat er altijd wel goed in.

Inmiddels hebben we de groep omgetoverd tot een ware ballenbak met een klimparcours, zodat de kinderen helemaal los kunnen gaan. Nu ze lekker aan het spelen zijn hebben we de ruimte om nog wat te observeren en de ontwikkeling, voedingsschema’s en slaaptijden van de kinderen te evalueren. De kleintjes zijn inmiddels bijna allemaal in slaap gevallen op één kindje na. Ik ontferm me even over haar op de slaapkamer.
Oh ja, we hebben wasdienst deze week. Tijd om de vuile was weg te brengen en nog een wasmachine aan te zetten. De droger is inmiddels klaar dus die was kan mee om opgevouwen te worden. Ondertussen heeft mijn collega de voorraad luiers en billendoekjes ook aangevuld. Dat is fijn voor degenen die morgen mogen werken.

16.30 uur: tijd voor groente-fruitsmoothies en de groentenhappen. De kinderen die tot laat bij ons blijven kunnen natuurlijk niet met een hongerig buikje opgehaald worden, dus krijgen zij hier alvast wat.
Mijn collega doet de laatste verschoonronde, zodat alle kinderen weer met een verse luier naar huis gaan. Natuurlijk eerst de kinderen die als eerste opgehaald worden.
Daar gaat de bel al. De eerste moeder staat voor de deur. Ondertussen knuffelend luistert ze naar mijn verhaal over hoe de kleine hummel het vandaag gedaan heeft. Mijn collega is ondertussen al bezig met het doorsturen van alle schema’s via de app. Zeker bij de allerkleinste is het fijn om te weten wanneer ze hun laatste fles hebben genuttigd, hoe ze geslapen hebben en wat er vandaag in de luier zat.

17.00 uur: Zo mijn dienst zit er op voor vandaag. Er zijn al enkele kinderen opgehaald. Alle kinderen hebben hun laatste maaltje gehad en de afwas is weggewerkt. Nog twee kinderen die een schone luier krijgen en dan kunnen de vuilniszakken ook weg. Maar…. dat laat ik over aan mijn collega’s. Die zijn nu nog even met z’n drietjes.

Ik pak mijn spullen, wens mijn collega’s een fijne avond en zeg de kindjes gedag.
Tot morgen!

Groetjes van Noortje

image

Het vraagt toewijding, zorg en liefde van de Pedagogisch Medewerkers om een volle groep baby’s te voorzien van aandacht, spel en de verzorging van de inwendige en uitwendige mens. Oog voor alles en iedereen. De mooiste beloning is een lachend snoetje bij binnenkomst of de ‘weigering’ mee naar huis te gaan aan het einde van de dag.

Het nauwe samenzijn met groot en klein op de groep maakt het een ‘eigen huishoudentje’. Een tweede thuis.

Renee op papier

image

Meer over ons

image

Boek een rondleiding

Bekijk pagina
image

Naar de babygroepen

Bekijk pagina