Bij Klokje Rond zijn we zeer geïnspireerd door Emmi Pikler. Ons pedagogisch beleid is gestoeld op haar principes. In dit blogje zal ik de vertaalslag maken hoe dit bij ons tot uiting komt. Waarom we dingen doen zoals we ze doen.
De visie van Pikler gaat uit van de aangeboren leergierigheid en nieuwsgierigheid van baby’s. Baby’s/kinderen ontwikkelen zich het beste als ze zelfstandig, in eigen tempo, op eigen initiatief en onafhankelijk de wereld en zichzelf kunnen ontdekken. Bewegen, spelen en verzorgen zijn de pijlers. Het allerbelangrijkste is echter een goede hechting tussen kind en de verzorger(s). Vertrouwd en veilig voelen is namelijk essentieel om te kunnen ontplooien, te bewegen, te leren en te spelen.
Omdat hechting zo belangrijk is zijn bijvoorbeeld de verzorgingsmomenten zeer uitgebreid en ontspannen. Pikler noemt dit de ‘Respectvolle Verzorging’. Ga om met het kind zoals je zelf ook behandeld wil worden. Benoem alles wat je gaat doen, geef tijd om te reageren. Het kind is gelijk aan de volwassenen. Daarom gebruiken we ook geen ‘babytaal’ of verkleinwoorden. Onze intonatie is hetzelfde als dat we tegen een collega of ouder praten. Op deze manier geven we het kind respect, de ruimte zelf te ontdekken en te leren. Oefenen op eigen wijze en tempo met de dingen die hij/zij een leven lang zal doen. Bijvoorbeeld drinken uit een glas. Het experimenteren met ‘volwassen’ voorwerpen geeft het kind zelfvertrouwen. Tegelijkertijd leert het kind waar alle voorwerpen voor bedoelt zijn. Alles heeft namelijk een doel, plaats en betekenis. Voorwerpen én onze handelswijze!
We vertellen de kinderen altijd wat we gaan doen. Er is ruimte voor het kind zich hierop voor te bereiden. Gaandeweg zal het kind mee gaan doen en gaan meewerken. (Anticiperen, participeren en coöpereren)
Een belangrijke ‘tool’ om de hechting te verkrijgen die o zo belangrijk is voor het zelfvertrouwen en het gevoel van veiligheid. Daarnaast leert het kind verbanden leggen en krijgt zodoende grip op de wereld.