• Regio Veldhoven e.o.
  • Vanaf 6.30 uur open
  • Een goed gevoel
  • Gericht op ontwikkeling
  • Je kind kan altijd mee-eten
image

Spelen is leren!

De ruimtes van onze peutergroepen zijn afgestemd op leeftijd van de kinderen zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen.

De leidsters op onze peutergroepen werken volgens de visie van Emmi Pikler. Uit haar onderzoek blijkt dat er twee voorwaarden zijn voor een goede ontwikkeling van een kind. Deze voorwaarden zijn een vrije bewegingsontwikkeling en een betrouwbare band met een volwassene. Buiten de fijne veilige plek die wij bieden, zorgen we er voor dat ze “straks” wanneer ze vier jaar zijn (dit uiteraard op hun eigen tempo) vol zelfvertrouwen, helemaal klaar zijn voor hun volgend avontuur; de basisschool.

We geven jullie graag een kijkje in de keuken van het reilen en zeilen op onze peutergroepen. Want wat doen we nu eigenlijk allemaal?

  •  De Lozzies
  • Grote Wijzers
  • Wekkers
  • De Lozzies
  • Grote Wijzers
  • Wekkers

De Lozzies

Wij zijn de Lozzies en wat wij het allerbelangrijkst vinden is om jullie kind als individu te zien. Wij willen jullie kind heel goed leren kennen om een hele warme vertrouwde band op te bouwen. Alles om altijd welkom en thuis te zijn bij ons.

Wij zijn vooral gericht op het stimuleren van samenspel. Dit gebeurt tijdens zingen, kletsen, voorlezen, het uitvoeren van thematische activiteiten en ál die andere dingen die kinderen kinderen oppikken gedurende de dag. We zorgen dat de kinderen elkaar echt leren zien, de gelijkenissen en verschillen opmerken en elkaar daarin respecteren zodat er onderling échte vriendschappen ontstaan.

De kinderen leren veel zelfstandig te doen en op te lossen of, als iets even niet lukt, een vriendje om hulp te vragen of juist te helpen. Zodat ze samen trots kunnen zijn, blij zijn met elkaar en weer fijn samen verder kunnen spelen.
Dit alles gaat gepaard met héél veel humor.
Nieuwe vriendjes zijn altijd welkom!

image

Grote Wijzers

Iedereen mag zichzelf zijn en in eigen tempo ontwikkelen. Wij geven het kind en de leidster hier de mogelijkheid toe door het bieden van veiligheid, eerlijkheid, openheid, geduld, creativiteit én een portie gekkigheid.

 

image

Wekkers

Een dag bij de Wekkers is gegarandeerd:
een dag vol avonturen, heel veel (ontdek) plezier, leermomenten en gewoon gezellig samen spelen én tetteren met al onze Wekkervrienden/vriendinnen én gekke juffen.
Wij vinden het heel belangrijk dat alle Wekkers zich welkom voelen en gewoon lekker zichzelf kunnen zijn.

Elk kindje is uniek en daarom fantastisch!
Aan ons de taak om ‘onze Wekkers’ een gave dag te bezorgen waarin we ook de zelfredzaamheid stimuleren, we uitdagingen aangaan en leren voor ons zelf op te komen.
Ook het oudercontact vinden wij erg belangrijk.

Zonder jullie vertrouwen in ons hadden wij deze mooie baan niet. We zijn dankbaar voor dit vertrouwen. Jullie laten immers je aller kostbaarste bezit bij ons spelen.
Samen met de ouders zorgen we er voor dat we op 1 lijn liggen en kijken we steeds naar de ontwikkelingen en de behoeftes van hun kind.
We vinden het gaaf om te zien dat ouders met een gerust hart gaan werken en hun kindje met een fijn gevoel op avontuur laten gaan.

image

Hele betrokken, enthousiaste, goed communicerende juffen. Doen echt hun best om het voor de kindjes naar de zin te maken en geven veel persoonlijke aandacht. Bij de peuters vind ik alle creatieve uitdagende activiteiten top en dat ze veel naar buiten gaan.

- Lieke

Een middag bij de peuters

  • Vertrouwen
  • Positieve benadering
  • Het dagritme
  • Lopend buffet
  • Thema's, ontwikkelen en creativiteit

Om zich veilig te voelen is het voor je kind belangrijk om te weten bij wie hij terecht kan. Op onze peutergroepen hebben wij drie verschillende rollen voor de leidsters: de zorgleidster, spelleidster en voorbereidende leidster. De rollen kunnen wisselen per dagdeel.

Zorg

De verzorgende leidster is de hoofdleidster. Zij is verantwoordelijk voor alle verschoon- en eetmomenten. De verzorgende leidster heeft de rust om bewust en intensief contact te maken met je kind tijdens het voeden of verschonen. De aanrakingen en de manier waarop de leidsters met de kinderen verbaal communiceren dragen bij aan het gevoel van geborgenheid voor je kind.

Spel

De spelleidster zorgt voor het klaarzetten van materialen en zorgt dat er veel variatie en uitdaging is. Ze observeert de kinderen als ze spelen en leert ze omgaan met conflicten. Ook legt ze de kinderen dingen uit. Bijvoorbeeld hoe ze met plak kunnen werken of hoe ze een puzzel maken. Als de kinderen slapen zorgt zij voor weer een nieuwe uitdagende speelomgeving voor na het dutje.

Sociale vaardigheden

Wij stimuleren de sociale vaardigheden door het leren spelen met elkaar, even op je beurt wachten, zelf vrienden maken, voor jezelf opkomen. Bijvoorbeeld conflicten eerst zelf op te lossen d.m.v. praten. Vertel maar wat je niet fijn vindt en vooral ook waarom. Ze vinden dit aan het begin een beetje spannend maar oefening baart kunst.

image

Positieve benadering

Onze leidsters noemen kinderen bij hun naam en vertellen ze wat ze gaan doen. Zo kan er op jonge leeftijd een dialoog ontstaan met een kind. We benaderen de kinderen positief, waardoor ze zich veilig voelen.

Er is aandacht voor elk kind en zijn autonomie. Onze medewerkers voeren regelmatig kleine gesprekjes met de kinderen over onderwerpen die aansluiten bij hun beleving

image

Het dagritme

De peuters komen binnen met de ouders/verzorger en dan staat al veel speelgoed op hen te wachten.

Om 10:00u. is het tijd voor fruit met water of thee. De kinderen genieten samen, in kleine groepjes aan tafel, van de ochtendsnack.
Na het fruit is het speeltijd. We proberen dagelijks buiten een frisse neus te halen en om lekker energie los te laten. In de groep worden hoekjes gecreëerd met een variatie aan activiteiten: knutselen, puzzelen, Duplo etc.

Om 11:30u. gaan de kinderen aan tafel voor de lunch. Middels een ‘lopend buffet’ kunnen zij zelf hun boterham, cracker en groente kiezen. (Meer informatie hierover vind je onder de header ‘lopend buffet’.) Na de lunch gaan sommigen even slapen en anderen zetten hun spel voort.

Om 15:00u. gaan we weer even aan tafel voor een koek of groente. We sluiten af met sap of water.

Het laatste deel van de dag bestaat uit spelen in weer andere hoekjes en aanbod. Totdat de kinderen worden opgehaald of bij ons hun avondeten nuttigen.

 

image

Lopend buffet

Onze peuters eten de lunch via een ‘lopend buffet’. Wat houdt dit in ?

Alle kinderen zitten met hun vriendjes en vriendinnetjes aan een tafel. Jouw kindje mag zelf naar de buffettafel lopen, pakt daar een bord en een boterham naar keuze (kaas of vlees) en gaat dan weer zitten om lekker te eten.

Tussendoor komt de leidster langs met kannetjes drinken; water, thee of melk en mag jouw kindje zelf zijn/haar drinken inschenken.

Wanneer het eten op is mag hij nog een keer lopen en iets uitkiezen. Deze keer zijn er niet alleen boterhammen met zoet beleg maar ook crackers en groente om mee te nemen. Dit herhaalt jouw peuter totdat hij genoeg heeft gehad. Dat is nog eens smakelijk eten, hé? En zélf gekozen!

image

Activiteiten

We werken het hele jaar door met op dat moment actuele thema’s, denk hierbij aan de seizoenen, feestdagen, etc. Passend in bijvoorbeeld het thema lente / jonge dieren gaan wij elk jaar op avontuur met onze drie jarige ) bij het geitenboerke.

Ontwikkelen van creativiteit

De ontwikkeling van creativiteit stimuleren we door kunst en knutselactiviteiten passend bij de verschillende thema’s en zorgen ervoor dat alle ontwikkelingsgebieden aan bod komen zoals tekenen, verven, plaatsbepaling van iets plakken, prikken, scheuren en leren knippen

Ontwikkelingsgerichte activiteiten

Nieuwsgierig zoals ze zijn (en wanneer wij zien wanneer ze er aan toe zijn) oefenen we spelenderwijs de kleuren, het tellen, herkennen en benoemen van cijfers en de verschillende vormen.

Speelgoed

We hebben speelgoed die daadwerkelijk een betekenis hebben zoals poppen of een auto maar we hebben ook speelgoed met een zogenaamd open einde, dit om de fantasie te ontwikkelen en mee het gaan met het magisch denken wat in deze fase zo aanwezig is. Bijvoorbeeld connetix (magneten) de een maakt een “auto bovenop”de ander een pizza , een dierentuin of een hele hoge toren. Alles kan en is altijd goed .

Sensorisch spel

Sensorisch spel helpt kinderen de dagelijkse ervaringen en prikkels te verwerken.
Het leuke van sensorisch spel is dat er geen grenzen zijn binnen het spel. Je mag doen wat anders niet altijd mag en dat maakt het nog aantrekkelijker. Kinderen kunnen niks fout doen. Ze krijgen hierdoor meer zelfvertrouwen. Denk hierbij aan speelrijst, mais, tuinbonen, linzen, pasta en scheerschuim. Door te spelen met sensomotorisch materiaal . Kinderen leren vooral door te doen en te voelen. Ze moeten hun wereld zien en voelen om deze te begrijpen. Door deel te nemen aan sensorisch spel, leren kinderen verschillende texturen, materialen en eigenschappen kennen.

Voor ons als leidster de kunst om een goede balans te vinden tussen het aanbieden van materialen en het zelf (leren ) spelen,
Denk hierbij aan het creëren van eigen spel en de rollenspellen die hierbij horen.

Voor onze peuters een feestje om te komen spelen bij klokje rond maar voor ons ook zeker een feestje om ze te mogen en kunnen begeleiden en te zien hoe zelfverzekerd ze naar buiten stappen op weg naar de basisschool

image
image

Taalontwikkeling en woordenschat

Wij stimuleren de taalontwikkeling door alles te benoemen en uit te leggen, wát we gaan doen, wat er gaat gebeuren, wat we horen enz. Ook door middel van voorlezen leren we niet alleen veel woorden maar oefenen we ook de concentratie, we zetten de fantasie aan het werk en de luistervaardigheid wordt ook nog eens geoefend.
Wisten jullie dat onze kletskousjes onze woordkaarten en dé beroemde oranje liedjesdoos helemaal het einde vinden?

Liefde voor hun vak. Medewerkers en kinderen hebben veel plezier. Dat proef je aan de sfeer als je daar komt. Mijn kinderen zijn daar in goede handen.

- Ana

Wellicht vind je dit ook interessant...

image

Onze Kinderopvang

Bekijk pagina
image

Wie zorgen er voor jouw kind

Bekijk pagina